Emotioneel transpireren

Niet zelf bedacht maar wel heel erg goed bedacht; 'emotioneel transpireren'. Als een ander, meer realistisch, woord voor huilen.

 

Transpireren ga je doen wanneer je je inspant, zenuwachtig ergens voor bent, spanning ervaart.  Klotsende oksels op een warme dag, een rood en glimmend voorhoofd tijdens het sporten of klamme handen bij een sollicitatiegesprek. Zweten is heel natuurlijk en nuttig. Transpireren is een methode van je lichaam om de warmte te reguleren. Het produceren van zweet is belangrijk bij het op peil houden van je lichaamstemperatuur. Door te zweten raak je overtollige warmte kwijt. Al die kleine druppels verdampen op je huid en daardoor koel je af.

 

Een heel natuurlijk, gezond en regulerend mechanisme dus! Zo ook emotioneel transpireren, huilen. Veel mensen zien huilen echter als een teken van zwakte en doen het liever helemaal niet. 

Kwetsbaarheid is de (hoofd)reden dat mensen het ongemakkelijk vinden om te huilen. Veel mensen zijn niet alleen bang om zich kwetsbaar op te stellen tegenover anderen, maar willen hun gevoelens ook naar zichzelf toe niet erkennen. Het is gemakkelijker om jezelf voor te houden dat het allemaal prima gaat, dan toe te geven dat het je eigenlijk iets te veel wordt. Maar ook al doen we het nog regelmatig, het is algemeen bekend dat het niet goed is om je emoties op te kroppen. Het getuigt dus van moed om je gevoelens niet te ontwijken, maar ze gewoon onder ogen te zien en er iets mee te doen.

 

Huilen, emotioneel transpireren, is heel goed voor je en zelfs essentieel is om je rustig te voelen. Lees hieronder waarom!

 

1. Emotioneel transpireren zorgt voor een positief gevoel!

Als je huilt, wordt het parasympathisch zenuwstelsel in je hersenen geactiveerd, dat je lichaam de opdracht geeft om tranen te produceren. Als je uitgehuild bent, is dit gedeelte van je hersenen verantwoordelijk voor het verlagen van je hartslag en het vertragen van je ademhaling. Als dit gebeurt, wordt er tegelijkertijd een flinke portie blijheid in je lijf geproduceerd, die als opluchting voelt. 

Onderzoekers van de universiteit van Florida deden specifiek onderzoek naar hoe mensen zich voelen na een huilbui, en de resultaten waren zo klaar als een klontje: bijna elke deelnemer (meer dan 88 procent) voelde zich stukken beter na een huilbui. 

 

2. Emotioneel transpireren is ontgifting van je systeem!

In mensentranen bevindt zich het stresshormoon ACTH. Mensen die veel van dit hormoon in hun lichaam hebben, hebben meer kans om ziek te worden.  Door te huilen, raak je meer van dit hormoon kwijt, waardoor je kalmer wordt. Naast ACTH zit er ook veel prolactine in onze tranen. Als je begint te huilen, krijgt je lichaam een seintje dat het hormoon door middel van je tranen uit je lichaam verdwijnt. Als reactie daarop maakt je lichaam nieuwe prolactine aan, waardoor je na je huilbuil een fijn gevoel ervaart.

 

3. Emotioneel transpireren verhoogt je emotionele bewustzijn!

Een goede huilbui, zo eentje die vanuit je hart komt, zorgt ervoor dat je lichaam weer even op scherp wordt gezet. Als je je lichaam toestaat zich helemaal over te geven aan de negatieve emoties die je op dat moment voelt, sta je automatisch ook meer open voor positieve emoties, zoals blijdschap, opluchting en dankbaarheid. 

 

4. Emotioneel transpireren zorgt voor verlichting!

Psycholoog Alex Goetz deed onderzoek naar de invloed van huilen op je lichaam en volgens hem is het belangrijk dat je verdriet dat van diep in je ziel komt, uit door te huilen. ‘Dit verdriet neemt heel veel stress met zich mee, wat niet goed is voor je lijf. Het is daarom belangrijk om dit te allen tijde te uiten door te huilen.’ Als je je schaamt voor je tranen heb je volgens Alex een stressniveau bereikt dat zelfs schadelijk kan zijn voor je lichaam. Huil je meteen als je voelt dat je moet? Dan voel je je sneller blij na de huilbui,’ zegt Alex.

 

5. Emotioneel transpireren zorgt ervoor dat anderen comfortabeler worden met hun emoties!

Lachen mag, dus huilen ook. Het zijn immers allebei uitingen van emoties. Huilen bevindt zich helaas nog steeds een beetje in de taboe sfeer. Laten zien hoe je je echt voelt, kan er echter voor zorgen dat je relaties met de mensen om je heen verbeteren. In Japan en Engeland bestaan er zelfs speciale Crying Clubs waar je kunt huilen zonder hiervoor veroordeeld te worden door andere mensen. Ze draaien er zielige muziek en films, en helpen mensen dichtbij hun emoties te komen. Mensen die hier naartoe gaan zeggen dat ze na afloop comfortabeler zijn met huilende mensen in hun omgeving. 

 

Dus, zit jij al klaar om een lekker potje emotioneel te transpireren?  Het mag, het kan én het is zoooo goed voor je!