Welkom in het nu!

Wat ontzettend leuk dat je nu hier bent. Welkom in de wereld van Judith | Yoga | Shiatsu.  Een wereld die bestaat uit rust, ruimte en rijkdom. Een wereld vol mogelijkheden. Want nu is een nieuw moment. Met ieder moment krijg je een kans opnieuw te beginnen. Laat je twijfels of angsten je niet tegenhouden, dit moment straalt van hoop en geluk. Een glimlach om je lippen en vreugde in je hart.

 

rust

 

De balans vinden tussen het leven aangaan en niets durven doen.

 

ruimte

 

Het vrije gevoel om te kunnen kiezen om vorm te geven aan wat in je leeft. Het juiste evenwicht tussen actieve bepaling en meegaan in de stroom. Het durven laten klinken wat in je leeft.

 

rijkdom

 

Wat zielsgelukkig maakt is ware rijkdom te vinden in de eenvoud van het leven. Een simpel gebaar; een hand op je schouder, een bemoedigende knik, de wind die zacht je gezicht raakt, een glimlach.

 

Onze producten

Judith | Yoga | Shiatsu biedt een breed scala aan mogelijkheden en hulpmiddelen om de rust in jezelf te vinden. Naast wekelijkse yogalessen in groepen zijn er ook individuele mogelijkheden. Wil je echt de diepte in met jezelf neem dan een kijkje bij onze trainingen.

Fijn YogaShirt

Vanaf nu zijn er heerlijke en comfortabele yogashirts te beschikbaar. Gemaakt van organische katoen en gerecyclede polyester. Voorzien van prachtige prints waardoor je wordt uitgenodigd om de rust in jezelf te vinden. Meer informatie vind je hier.

Let's do some yoga

Blog

Lees hieronder de laatste blogs van Judith | Yoga | Shiatsu.

Veel lees plezier!

Wil je alle blogs lezen, klik dan hier.

Tips voor blessurevrij hardlopen

 

Door de vrij grote impact van hardlopen kan je lichaam het zwaar te verduren krijgen, soms met overbelasting en blessures tot gevolg. Lees deze zes tips om blessurevrij te lopen!

 

1.  Luister naar je lichaam, niet naar je schema!

Het kan even zoeken zijn. Soms ben je echt te moe om hard te lopen, vind je van jezelf toch dat je moet gaan. Het heerlijke verfrissende rondje brengt je echter nog verder van huis. Je voelt je nog slechter dan daarvoor. Soms kun je echter gewoon lethargisch zijn en is het heerlijk verfrissende rondje precies wat je nodig hebt om weer bij de les te zijn. Maar ja, iedere situatie en moment is weer anders. Dus steeds voelen en luisteren naar je lichaam, nooit naar iets of iemand anders :-)

 

2. Doelen zijn leuk, maar stel ze rustig bij!

Ieder mens is anders. Iedere situatie is anders. Met het hardlopen moet je mij eerder afremmen dan enthousiasmeren.

In mijn hoofd maak ik graag van te voren plannen. Wanneer je echter je ene voet voor de ander zet en in je ritme begint te komen voel je hoe je lichaam er op dat moment voor staat. Stel je plannen rustig bij in het moment. Ga verder wanneer het goed voelt en je bent nieuwsgierig naar dat ene paadje, neem de short cut wanneer je merkt dat het lichaam te zwaar belast is.

 

 

3.  Mocht je toch een blessure oplopen, geniet ervan!

Het is helemaal niet erg om een blessure op te lopen. Vervelend is het wel want het betekent dat je je plannen moet bijsturen. En ja is het goed om door te lopen of kun je beter even rust houden? Weer dat 'luister naar je lichaam' verhaal :-). Ga waar het goed voelt. Waar zit de pijn precies, wat kun je doen om daar op die plek ruimte te maken. Kun je je zelf masseren met een tennisbal of foamrol? Waar kun je bijsturen in je houding tijdens het lopen? Wanneer wordt de pijn erger, wanneer wordt de pijn minder. Raadpleeg zeker een professional en deel je eigen bevindingen.

 

4. Doe yoga!

Hardlopen is een vrij saaie en eentonige beweging voor het lichaam. Steeds dezelfde belasting op dezelfde plekken. Van hardlopen word je zeker niet lenig en soepel. Het doen van yoga oefeningen voor, tijdens en na het hardlopen is een heel goed idee! De beste tip :-)

Yoga maakt je bewuster, meer aanwezig en soepeler.

 

5. Het is goed om adviezen te horen, voel vooral wat goed is voor jou!

Bij mijn laatste blessure aan mijn linkerheup was een van de adviezen om goede schoenen te dragen. Voor iemand anders is dat misschien een goed advies, maar niet voor mij. Ik wil namelijk graag op minimalistische schoenen lopen en dat zijn geen 'goede' schoenen. Lees en laat je informeren. Filter echter wat goed is voor jou. 

 

6. Loop in een omgeving waar je heel blij van wordt.

Dit is ook de beste tip, ha ha! Maak er een moment van. Doe het niet even snel omdat het moet. Doe het omdat het kan en dat het mag. Neem er de tijd voor. Zoek die plekken op waar je heel blij van wordt. Laat je niet tegenhouden door allerlei beperkingen. The world is yours, own it :-)

 

Geniet ervan!

 

 

 

 

 

 

 

02 02 20 20

Op de magische datum 02 02 20 20 vond de geluksmiddag plaats. Een palindroom! Wat voor droom?  Een palindroom houdt in dat de datum omgedraaid precies hetzelfde is. Zo’n palindroomdag komt bijna nooit voor. De laatste wereldwijde palindroomdag was op 11 11 11 11, maar liefst 909 jaar geleden. De eerstvolgende laat hierna ook nog even op zich wachten, over 101 jaar zijn we aangekomen in 12 12 21 21. Daarna mogen we 1010 jaar wachten op weer een nieuwe palindroomdag op 03 03 30 30. Als we dat nog mee mogen maken ;-)

 

Goed, de voorwaarden voor deze middag waren uitzonderlijk gunstig dus, bij voorbaat al een bijzondere middag! 

 

We hebben gekeken naar en gesproken over de volgende vragen; hoe blijf ik jong van geest?  Wat houdt ons jong, wat houdt ons fris en levendig?  Hoe kan het dat mensen van dezelfde leeftijd zo anders in het leven kunnen staan? Hoe kun je met alles wat niet meewerkt toch een jonge geest houden?  

 

Het programma bestond uit een afwisseling aan sprekers, filmpjes en interactie met elkaar. Er waren vier vrouwelijke spreeksters van vier verschillende generaties. Wat een super mooi beeld en perspectief gaf dat! Onze twintiger is Pien die als studente toegepaste psychologie ons inspireerde met het doen van nieuwe dingen, die uitdagend zijn en moeite kosten. Ze gaf zelf het goede voorbeeld door de uitdaging aan te gaan en te spreken voor de zaal. En dat ging haar ogenschijnlijk heel makkelijk af, aan de buitenkant :-).

 

Ik ben zelf de veertiger die vanuit mijn invalshoek en fase in mijn leven deelde over mijn inzichten. Aan de hand van een soulcollage op het thema jong van geest ontdekte ik dat er tien tips zijn om jong van geest te zijn en blijven. Je leest ze hieronder.

 

Anita als 60er ontroerde ons met haar krachtige verhaal over haar ontdekkingen in het leven. Stap voor stap, niet te ver vooruit kijken. Keuzes maken. Ja zeggen op vragen waarvan je denkt, waar begin ik nu weer aan? Je verhaal delen, niet voor jezelf houden en denken dat je alleen staat. En op je 60e nog een leuke carrière move maken :-).

 

Diny is onze 80-jarige die open en kwetsbaar haar verhaal deelt. Haar humor, haar lichtheid, haar spirit en haar oog voor mooie dingen houden haar jong. Ze verloor in haar leven haar twee grote liefdes aan de dood. Haar oplossing is; flink zijn, steun ontvangen van de mensen om je heen en het zien van de mooie dingen om je heen.

 

Marco geeft vanuit het prachtige Andalusië stof tot nadenken. Mooie sfeerbeelden doen ons verlangen naar de warmte en de lente. Samen met Erna hebben ze het koude kikkerlandje verlaten maken ze een kunstige reis. Spelen, doen waar je je goed bij voelt, de dag beginnen met een goede mindset. Stilstaan bij de vraag met welke mindset  jij de aan de dag begint. Deze vraag bespreken we na de film met elkaar.

 

Er is ook ruimte om de aandacht naar binnen te brengen, we sluiten de middag af met een meditatie.

Op naar de volgende geluksdag 12 02 20 21. Will keep you informed :-)

 

Hierbij mijn tien tips om jong van geest te blijven!

1. Het leven is ongeveer 50% leuk en 50% stom, leer spelen met het leven.

2. Heel veel valt buiten je controle, geef de controle over aan het grotere geheel.

3. Koester de gouden momenten in je leven, word je lievelingetjes steeds meer gewaar.

4. Er is een les in alles, durf daarop te vertrouwen.

5. Leer jezelf en anderen  positief te bekrachtigen, niets dan lof.

6. Volg datgene wat je blij en vervult maakt.

7. Probeer iedere dag een beter mens te zijn. Oefen iedere dag met pure liefde.

8. Wees altijd in blijde verwachting van wonderen.

9. Oefen in veerkracht.

10. Vogel 't uit, experimenteer! Puzzelstukjes vallen uiteindelijk altijd in elkaar. Blijf altijd de nieuwsgierige leerling :-).

 

Flowering 2020

De nieuwjaarskaart van Judith | Yoga | Shiatsu is er een die gaat groeien. Zaadjes die je mag planten, verzorgen en laten groeien. Voor een heerlijk bloeiend 2020!

Hieronder lees je de instructies.

 

WAT IS GROEIPAPIER?

Het papier dat je in je handen hebt is niet zomaar papier. Groeipapier is namelijk gemaakt van gerecycled materiaal, waardoor er geen boom aan te pas hoeft te komen. Het 200 grams papier wordt handgeschept met de zaadjes er al in. Omdat het papier handgeschept wordt, kan de dikte wel enigszins verschillen.

 

HOE WERKT GROEIPAPIER?

Groeipapier is op zo’n manier gemaakt, dat wanneer het in aarde wordt gepoot, het papier onder de juiste omstandigheden composteert en de zaadjes gaan ontkiemen. Dat willen we natuurlijk bereiken, maar hoe zorg je nu voor het beste resultaat? Daarvoor hebben we een uiterst simpel stappenplan waar je spontaan groene vingers van zou krijgen.

 

STAP 1: VOORBEREIDEN

De eerste keuze die je moet maken, is waar je je groeipapier gaat poten. Het kan binnen en buiten, maar buiten is het wel iets lastiger omdat je afhankelijker bent van het weer. Je hebt namelijk wel zon nodig, maar niet al te veel hitte. Het voorjaar of de zomer zou dan het meest geschikt zijn. Als je niet zo zeker bent van je zaak, is een pot met goede potgrond de meest veilige optie. Die kun je gewoon binnen zetten wanneer het nodig is. De pot zou je dan voor ongeveer 2/3 met potgrond moeten vullen.

 

STAP 2: PLANTEN

Nu komt het echte werk. Je pakt je groeipapier en legt het op de aarde in de pot. Als je papier groter is dan de pot, maakt het niet uit als het over elkaar heen komt te liggen. Vervolgens strooi je een klein laagje grond (een halve centimeter is genoeg) over het papier en druk je het zachtjes aan.

 

STAP 3: WATER GEVEN

Wanneer het papier in de pot is geplant, geef je het een flinke scheut water. Je wilt dat het papier goed vochtig is, maar niet verdrinkt. Hou het papier in ieder geval de eerste 10 dagen vochtig, omdat dit een vereiste is voor de ontkieming van de zaadjes. Ze moeten zich namelijk eerst goed losweken uit het papier en het papier moet grotendeels vergaan voordat ze ontspruiten. Een zonnig hoekje in huis (of buiten) helpt zeker mee!

 

STAP 4: LAAT HET GROEIEN

Zodra de eerste zaadjes ontkiemen, blijf je het papier vochtig houden maar iets minder dan eerst, omdat de spruitjes snel kunnen verdrinken. Als vervolgens de plantjes wat steviger worden, geef je ze af en toe water, net wat ze nodig hebben om te kunnen groeien.

 

STAP 5: GENIET!

Wanneer na een paar weken de plantjes gaan bloeien, kun je ervoor kiezen om ze af te snijden en in een vaasje te zetten, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon in de pot van genieten. Het is in ieder geval genieten geblazen van zo’n mooi én duurzaam overblijfsel van een boodschap op groeipapier!

 

DE ZAADJES KOMEN NIET OP, WAT NU?

Hoewel we er alles aan doen om de omstandigheden voor het groeipapier zo optimaal mogelijk te houden, kan het gebeuren dat de zaadjes onverhoopt niet ontkiemen. Dit kan een heel aantal oorzaken hebben, maar je moet je realiseren dat deze zaadjes meer hebben doorstaan dan wanneer ze uit een zaadzakje zouden komen. Het blijven namelijk levende waren, waar je voorzichtig mee om moet gaan. Mogelijke oorzaken zouden dan ook kunnen zijn dat dat je de aarde niet goed hebt natgehouden tot het ontkiemen, of misschien heb je oude aarde gebruikt die niet rijk is aan voedingsstoffen. Verder is planten in de winter of vroege voorjaar nooit een aanrader: wanneer je bijvoorbeeld een kerstkaart van groeipapier hebt gekregen kun je het beste wachten met planten tot de zomer.

 

Met al deze tips kunnen we ons haast niet meer voorstellen dat het misgaat. Als je het groeipapier met liefde behandelt, geven ze liefde terug in de vorm van bloemen!

Earthing

'Walk as if you are kissing the earth with your feet. Be aware of the contact between your feet and the earth. Walk in a way that you only print peace and serenity on the earth.'

~Thich Nhat Hanh~

 

Aarding/earthing  is in fysieke verbinding zijn met de aarde. En dat is zoooo goed voor je! Ik ben me gaan verdiepen waarom het zo goed voor je is.

 

Aarding is een heel bekend fenomeen in onze dagelijkse praktijk. Alle elektriciteit die we gebruiken is verbonden met de aarde. Voor het geval een teveel aan spanning of kortsluiting is er een verbinding met de aarde waar alle spanning naar afgevoerd wordt. Ook bliksemafleiders maken de verbinding met de aarde.  Afvoeren van spanning naar de aarde toe. Heel normaal en gebruikelijk.

 

Ons lichaam is eigenlijk ook een systeem wat een teveel aan spanningen kan opbouwen. We zullen niet zo snel exploderen maar van binnen gebeurt er wel van alles in ons lichaam. Niet zichtbaar aan de buitenkant en niet direct voelbaar van binnen. Het lichaam is zo genieus bedacht dat het zich altijd zal aanpassen aan de omstandigheden, voortdurend zal zoeken naar balans. Het meest fascinerende wat ik ontdekte in mijn zoektocht is dat er door een te veel aan spanning allerlei ontstekingen ontstaan in je lichaam die op termijn kunnen ontaarden in chronische ziektes. En dus dan pas aan de oppervlakte komen en daarmee duidelijk zichtbaar en voelbaar worden.

 

Technisch uitgelegd krijgen wij een te veel aan vrije radicalen in ons lichaam. Vrije radicalen vormen zich constant dat is maar goed ook, want sommige vrije radicalen heb je nodig om virussen te lijf te kunnen gaan.  Vrije radicalen ontstaan ook door invloeden van buitenaf. Denk aan make-up, alcohol, medicijngebruik, verontreinigde lucht, roken, maar vooral stress. Ook een teveel aan UV-straling heeft invloed op de hoeveelheid vrije radicalen in je lichaam en zelfs te veel sporten zorgt voor de vorming van vrije radicalen. Een teveel aan vrije radicalen in je lichaam kan ervoor zorgen dat allerlei lichaamsprocessen worden verstoord. Hoe dan?

 

Vrije radicalen zijn voortdurend op zoek naar een elektron of meerdere elektronen om weer compleet te worden. Elektronen zijn negatief geladen deeltjes die als het ware 'gestolen' worden van andere cellen die daardoor incompleet worden en ontstoken raken. Er ontstaat een kettingreactie waarbij ons goddelijke lichaam zichzelf aan valt, oxidatie! Er ontstaat een neerwaartse spiraal van chronische ontstekingen. Deze spiraal kan doorbroken worden het toevoegen van antioxidanten aan je systeem. 

 

Nu komt het! De makkelijkste manier om antioxidanten tot je te nemen is door te aarden. De aarde is een bron van elektronen die vrij beschikbaar zijn én in overvloed aanwezig. Op het moment dat je goed geaard bent komen er allemaal vrije elektronen ons lichaam binnen. De vrije radicalen vallen het lichaam niet langer aan waardoor de ontstekingsdruk wordt verlaagd. En, voor de liefhebbers, hier zijn wetenschappelijke bewijzen voor! Check the site van www.earthingnederland.nl.

 

Waar raken wij nog de aarde en hoe kunnen we in onze moderne samenleving nog geaard zijn? We raken de aarde met onze voeten, wanneer we zwemmen in open water én wanneer we douchen (geaarde waterleiding!). Daarnaast zijn er allerlei producten beschikbaar die je bijvoorbeeld tijdens de slaap kunnen verbinden met de aarde. Bijzonder interessant. 

 

Mijn voorkeur gaat uit naar de meest eenvoudige manier om weer verbinding te maken met de aarde en dat is te voelen dat je in contact bent. Te voelen dat je je voet neerzet op de aarde. Te voelen hoe je je voet neerzet op de aarde. Het uittrekken van de schoenen zorgt er voor dat je meer in verbinding bent met de ondergrond. Dat je de stappen maakt in respect met de ondergrond. In respect voor je lichaam. Met respect voor jezelf en de wereld om je heen.

 

Earthing; zo eenvoudig, zo makkelijk en zo dichtbij! En zoooo leuk! 

Echte blote voeten!

Vandaag was het zover! Voor het eerst op echte blote voeten trailen. Echte barefootrunning gaat natuurlijk over lopen met je blote voeten. De overgang van de 'grote' schoenen naar de minimalistische schoenen was al een behoorlijke overgang. Deze stap van minimalistische schoenen naar blote voeten is minstens zo groot! Het voelt heel erg bloot om te gaan lopen met blote voeten. Alsof ik iets vergeten ben, alsof ik iets doe wat eigenlijk niet mag :-). Het beginstuk is heel erg schrikken. Een bospaadje met stenen, auw! Mijn arme voetjes, what am I doing? Ieder steentje is voelbaar in mijn hele lichaam. Dan kom ik langzaam bij het zandstuk en hier word ik echt heel erg blij van. Wat heerlijk, het mag en het kan. Struinen met mijn blote voetjes. Het voelt alsof iedere zenuw aangeraakt wordt. Het geeft zo'n levendig gevoel, zo'n verbinding met de ondergrond. Wanneer ik mijn barefootschoenen weer aantrek voelt het alsof ik mezelf weer opsluit :-).

Oordelen mag, alleen pas dan als je het zelf hebt geprobeerd!