in het nu!

Bij Judith | Yoga | Shiatsu vind je rust, ruimte en rijkdom. In een wereld vol mogelijkheden. Nu is een nieuw moment. Met ieder moment krijg je een kans opnieuw te beginnen. Laat je twijfels of angsten je niet tegenhouden, dit moment straalt van hoop en geluk. Een glimlach om je lippen en vreugde in je hart.

 

rust

 

De balans vinden tussen het leven aangaan en niets durven doen.

 

ruimte

 

Het vrije gevoel om te kunnen kiezen om vorm te geven aan wat in je leeft. Het juiste evenwicht tussen actieve bepaling en meegaan in de stroom. Het durven laten klinken wat in je leeft.

 

rijkdom

 

Wat zielsgelukkig maakt is ware rijkdom te vinden in de eenvoud van het leven. Een simpel gebaar; een hand op je schouder, een bemoedigende knik, de wind die zacht je gezicht raakt, een glimlach.

 

Foto: Eva Bours

Simpel & gezond

Simpel & Gezond mediteren voor thuiswerkers is nieuw!

Eenvoudige en laagdrempelige oefeningen op je bureaustoel zodat je weer fris en fruitig aan de slag kunt.

Kijk hier naar de nieuwe website. Wil je een keer meedoen? Klik hier voor de chillmodus.

www.simpelengezondmediteren.nl

ONLINE Yoga

De lessen gaan online gewoon door! Via ZOOM kun je meedoen. Je bent van harte welkom. Op maandag-, dinsdag- en woensdagavond om 20.00 uur, en op vrijdagochtend om 9.30 uur.  Heerlijk thuis in je eigen omgeving! Vraag hier een gratis proefles aan.

Onze producten

Judith | Yoga | Shiatsu biedt een breed scala aan mogelijkheden en hulpmiddelen om de rust in jezelf te vinden. Naast wekelijkse yogalessen in groepen zijn er ook individuele mogelijkheden. Wil je echt de diepte in met jezelf neem dan een kijkje bij onze trainingen.

Fijn YogaShirt

Vanaf nu zijn er heerlijke en comfortabele yogashirts te beschikbaar. Gemaakt van organische katoen en gerecyclede polyester. Voorzien van prachtige prints waardoor je wordt uitgenodigd om de rust in jezelf te vinden. Juist nu! Alleen nog maat M en voor maar € 25,-  (excl. verzendkosten) Meer informatie vind je hier.

Let's do some yoga

Blog

Lees hieronder de laatste blogs van Judith | Yoga | Shiatsu.

Veel lees plezier!

Wil je alle blogs lezen, klik dan hier.

Makko-Ho strekkingen

Deze week onder de aandacht meridiaanstrekkingen! Ik ben er dol op als genees- en zienswijzen elkaar ontmoeten. Bij de makke-ho strekkingen ontmoet de Chinese geneeskunst de traditionele yoga. Deze strekkingen zijn speciale oefeningen om de energie (Qi) te laten stromen in de meridianen en hun organen. Shizuto Masunaga is bekend als de grondlegger van deze strekkingen. Een klassieke en holistische oefenserie waarmee je alle 12 meridianen activeert.  Het mooie aan de Chinese geneeskunde vind ik het preventieve karakter. Door je energiebanen in balans te brengen en te houden activeer je het zelfgenezend vermogen van het lichaam. 

 

Wat zijn meridianen? Meridianen zijn communicatielijnen die over het algemeen verbonden zijn met organen. Iedere meridiaan heeft een soort van maatje die samen elkaar in balans houden. Ze vormen ze een yin en yang element. Hieronder vind je een overzicht van de elementen met de bijbehorende kwaliteiten.

 

Element Yin/Yang Seizoen Smaak Weefsel Emotie
Metaal Long/Dikke Darm Herfst Scherp Huid Verdriet
Aarde Milt/Maag Nazomer Zoet Spieren Piekeren
Vuur Hart/Dunne Darm Zomer Bitter Bloedvaten Vreugde
Water Nier/Blaas Winter Zout  Botten Angst
Hout Lever/Galblaas Lente Zuur Pezen Boosheid

  

Er zijn 12 meridianen die we gaan strekken met 6 strekkingen. De volgorde van de strekkingen volgt de meridiaanklok. Iedere meridiaan heeft een piekmoment van 2 uur gedurende de 24 uur.  Hieronder geven we een korte beschrijving van de verschillende strekkingen.

 

Het element metaal.

Strekking van de long en de dikke darm.

 

Een staande vooroverbuiging.

Voeten op heupbreedte.

Breng de armen achter je rug en schuif de vingers in elkaar.

Op de uitademing kom je buigend vanuit je heupen naar voren.

Buig je knieën zover dat je je romp kunt laten rusten op je bovenbenen.

Adem rustig door.

 

 

 

Het element aarde.

Strekking van de maag- en milt meridiaan.

 

Kom zitten met de benen voor je uitgestrekt.

Buig je rechterknie en leg je rechtervoet naast je bekken.

Kom rustig naar achteren met je romp.

Steun op de ellebogen.

Adem rustig door naar je rechterbovenbeen.

Wissel nu deze houding naar de andere zijde met je linkerbeen.

Het element vuur

Strekking van de hart- en de dunne darmmeridiaan.

 

Zittende voorwaartse buiging.

Kom zitten met op je billen, met je knieën gebogen en de voeten plat op de grond.

Open je knieën naar buiten en plaats de binnenzijde van de hielen en de grote tenen tegen elkaar.

Kom naar voren in de heupen en plaats beide handen om de voorvoeten.

Je ellebogen zijn voor je onderbenen.

Wervelkolom lang en adem rustig door.

Het element water.

Strekking van de blaas- en niermeridiaan.

 

Zittende voorwaartse buiging.

Kom zitten met je benen voor je uitgestrekt.

Breng de handen voor je buik, vingers in elkaar gestrengeld, de handpalmen wijzen omhoog.

Inademend breng je handen voor je bovenlichaam omhoog naar je borst.

Op de uitademing draai je de handpalmen naar voren en reik je met je handen naar je voeten.

Laat dan je handen langs je benen komen en kom weer overeind.

Herhaal dit een aantal ademhalingen.

Buig je knieën wanneer je spanning voelt in je onderrug.

 

Het element vuur.

Strekking van de pericart- en driewarmermeridiaan.

Dit zijn geen fysieke organen maar zijn fysiologische, verbindende functies.

Pericart is de beschermer van het hart, de driewarmer zorgt voor de verbinding tussen je onder, midden en bovenlichaam.

 

Kom zitten in kleermakerszit.

Begin met rechterbeen en rechterarm voor.

Je armen kruisen over elkaar.

Kom iets naar voren en plaats de handen op de bovenbenen.

Laat de handen over de benen naar buiten glijden, de handpalmen openen zich.

Houdt lengte en opening in je romp.

Het element hout.

Strekking van de galblaas- en levermeridiaan.

 

Zittende zijwaartse strekking.

Je komt zitten met je benen in een brede spreidzit.

Breng je linkerarm omhoog op de inademing.

Buig de rompen in een lange beweging naar rechts. 

De rechterknie buigt mee zodat ook de onderste flank kan verlengen.

Ga zover in de strekking dat je nog wel ontspannen door kan ademen.

Herhaal de strekking aan de andere zijde.

 

 

Na al deze heerlijke strekkingen die je hele lichaam balanceert kom je ontspannen liggen op je rug. Lig voldaan en zwaar op je mat.

En doe dit morgen weer, en overmorgen en overovermorgen. Mocht je vragen hebben stuur me dan een bericht!

Detox!

Eyeopener; ik eet al 20 dagen geen brood en ik leef nog steeds :-)

Ik dacht dus echt dat het brood broodnodig was voor mij, maar dat blijkt niet zo te zijn. De laatste dagen voordat ik begon aan de detoxkuur heb ik van iedere broodmaaltijd een klein feestje gemaakt. Nu na 20 dagen met heel veel plantaardige producten verlang ik wel naar brood en naar ongeveer alles wat niet op mijn lijstje staat :-)

Ik geniet ook heel erg van alles wat ik wel mag eten en ben verwonderd over hoeveel lekkere gerechten er nog steeds mogelijk zijn. In grote  lijnen volg ik voor mijn detoxkuur het boek, 'in 28 dagen van giftbelt naar tempel.'

Een maand lang mijn voedingspatroon opruimen om daarna meer en beter te weten wat bij mij past en wat voor mij werkt. Heel bewust voelen hoe het eten landt in mijn lichaam. Hoe mijn lichaam reageert op bepaalde voedingstoffen. En eet ik uit gewoonte (brood!) of lukt het mij om uit het patroon te stappen?

En ontgiften dus, het lichaam helpen alle afvalstoffen los te laten en weer fris en fruitig aan het voorjaar te beginnen. Hierin word ik met massages liefdevol ondersteund door Mitzi Pattynama van Lotus Ayurveda

Het was heel spannend om te beginnen, ik ben toch een soort van bang om zonder het vertrouwde eten te zijn. En dan maar gewoon in het diepe springen en het gaan doen! Het grappige is dat het me allemaal heel erg mee viel. Het is zo leuk om veel te koken, om voor te bereiden. Dankbaar ben ik voor mijn gezin dat me de ruimte heeft gegeven en nog steeds geeft om alleen met mijn eigen eten bezig te zijn. Het is ook leuk om gerechten te maken die volledig passen in de detoxkuur en toch nog lekker eten zijn voor mijn lieve familie. De kuur voelt als een soort van ontdekkingsreis door mijn voedingsgewoontes. Alles wordt even op z'n kop gezet en door elkaar gerammeld, om van daaruit te komen tot het ultieme voedingspatroon. Tenminste dat hoop ik.

Mocht het nog niet lukken dan ben ik nog heel erg nieuwsgierig naar het ultieme voedingsadvies vanuit de chineese geneeskunst. We hebben een leven lang toch? :-)

 

Begin!

Het begin is vaak, meestal altijd, het lastigste om mee te beginnen. Nu begin ik, nee toch morgen :-).

Beginnen gaat over stoppen met iets.

Als je ervoor staat dan lijkt het een hele grote stap.

Als je begonnen bent dan blijkt die grote stap te bestaan uit allerlei kleine stapjes.

Soms ben je echt zo klaar om te beginnen en dan zijn er omstandigheden die je 'toevallig' in de weg gaan zitten. 

Beginnen gaat over mentale kracht.

Beginnen gaat over kiezen wat je belangrijk vindt.

Beginnen gaat over doorzetten, juist op die momenten dat je wilt afhaken.

Zal ik dan maar beginnen?

Ik ben begonnen met heel vroeg opstaan, geïnspireerd door de 5AM club.

Het grotere idee is dat je je dag zo met een voorsprong begint.  

Met een scherpe en duidelijke focus ben je klaar voor de dag die voor je ligt. En train je jezelf iedere dag om steeds meer in je eigen kracht en creativiteit te gaan staan.

De 5AM club van Robin Sharma houdt samengevat in:

* Sta elke dag om 5:00 op. Elke dag hoeft niet, maar het is wel het beste.

* Beweeg intensief voor 20 minuten direct na wakker worden.

* Schijf in een dagboekje of mediteer en reflecteer voor 20 minuten aansluitend.

* Leer 20 minuten iets of verdiep je in iets wat je interessant vindt aansluitend.

Ik was altijd een vroege en actieve vogel, maar nu zing ik nog wat eerder :-)

Vandaag ben ik op dag 10! Nog 56 te gaan!

De voordelen die ik nu ervaar zijn; 

* het gevoel van voldoende tijd

* keuzes maken geeft kracht

* sterke focus en wilskracht

Doe je ook mee?

 

 

 

HSP olé

HSP olé! Als je hooggevoelig bent, voel je echt álles! Het leven komt vaak veel intenser binnen, alsof er geen filter is. Dit geldt voor alle positieve ervaringen, maar ook de negatieve ervaringen zijn intenser. Beide kunnen in ieder geval erg overweldigend zijn. Het is heel belangrijk om te weten wanneer je overprikkeld raakt of te veel negativiteit opzuigt van anderen. Je bent eigenlijk net een spons, die alles in de omgeving opneemt. Hoe sneller je dit doorhebt en hier iets mee doet, hoe beter je de balans kan vinden hierin.  

Een zestal tips voor de perfecte balans:

 

1. Me-time inplannen

Heel belangrijk! Doen! Blok in je agenda ruimte voor jou! Ga doen waar je heel blij van wordt, daar krijg je weer inspiratie en energie van. Dit is niet egoïstisch maar bittere noodzaak. Enne...geef jezelf de tijd en de ruimte om te ontdekken waar jij energie van krijgt. 

 

2. Afschermen

Jezelf afschermen kan een goede manier zijn om jezelf te beschermen. Zo blijf je fijn in je eigen veilige bubbel, zonder dat je alle negatieve emoties van andere overneemt. Een onzichtbaar schild hoef je niet altijd in te zetten, zeker niet op momenten waar je met lieve en positieve mensen bent. Maar als je in een situatie bent waarin je je niet op je gemak voelt, kan je wel een schild visualiseren.

Dit doe je door eerst een paar keer rustig adem te halen, om tot jezelf te komen. Vervolgens beeld je je een mooi schild in met bijvoorbeeld wit of roze licht. Hiermee omring je je compleet en je laat het zelfs nog even buiten je lichaam treden. Klinkt misschien een beetje gek, maar deze methode kan heel veel goeds doen voor hooggevoelige mensen. Visualisatie is enorm krachtig. Door deze bescherming blijf je bij je energieke, vrolijke zelf. Het blokkeert negatieve emoties of energieën en tegelijkertijd sta je wel nog open voor gezonde en liefdevolle emoties van anderen.

 

3. Stel grenzen

Grenzen stellen wanneer dat nodig is, helpt je als gevoelig persoon enorm. Durf nee te zeggen. Durf aan te geven waar je behoefte aan hebt. Durf voor jezelf te kiezen!  

 

4. Spoel de emoties van je af

Heb je last van emoties van jezelf of anderen? Of hangt er zo’m onbestemd gevoel in je systeem? Een douche nemen waarbij je bewust alles laat wegspoelen door het doucheputje kan hierbij helpen.

 

5. Hup de natuur in!

Jezelf laven in de natuur is een pure ontlader. Neem een wandeling van minimaal 30 minuten door het bos en je bent weer heerlijk opgeruimd van geest.

 

6. Bach Bloesem

Vooral als HSPer ben je erg gevoelig voor de subtiele en positieve werking van Bach Bloesem Remedies. Dit zijn eenvoudige en natuurlijke genezingsmethodes, gemaakt van bloesem van bomen, struiken, wilde bloemen en planten. Deze remedies helpen je emoties en gemoedsstemmingen in evenwicht te brengen en de balans in jezelf te herstellen. Hier vind je meer informatie over een mix op maat.

 

Liefde

We zijn allemaal mens en allemaal gelijk. Er is niemand beter, meer of anders. Niemand blijft gespaard van vervelende ervaringen in het leven en iedereen kent op een bepaalde manier geluk. We komen van verschillende plekken, andere opvoeding, andere achtergrond en andere culturen. Dat maakt onze zienswijze en positie in het leven uniek en bijzonder. 

Wij denken dat we anders zijn, minder zijn, meer zijn, slimmer zijn en ga zo maar door.  Dat speelt zich allemaal af in je hoofd, dat is niet zo.

We zijn gelijk, we doen allemaal op onze eigen manier ons best, en we zijn allemaal op zoek naar liefde en geluk. Alleen ziet dat er soms aan de buitenkant en in jouw zienswijze niet helemaal zo uit. 

Kijk vanuit liefde, vraag en luister waar de ander vandaan komt.

Begin een gesprek en ontdek.