Welkom in het nu!

Wat ontzettend leuk dat je nu hier bent. Welkom in de wereld van Judith | Yoga | Shiatsu.  Een wereld die bestaat uit rust, ruimte en rijkdom. Een wereld vol mogelijkheden. Want nu is een nieuw moment. Met ieder moment krijg je een kans opnieuw te beginnen. Laat je twijfels of angsten je niet tegenhouden, dit moment straalt van hoop en geluk. Een glimlach om je lippen en vreugde in je hart.

 

rust

 

De balans vinden tussen het leven aangaan en niets durven doen.

 

ruimte

 

Het vrije gevoel om te kunnen kiezen om vorm te geven aan wat in je leeft. Het juiste evenwicht tussen actieve bepaling en meegaan in de stroom. Het durven laten klinken wat in je leeft.

 

rijkdom

 

Wat zielsgelukkig maakt is ware rijkdom te vinden in de eenvoud van het leven. Een simpel gebaar; een hand op je schouder, een bemoedigende knik, de wind die zacht je gezicht raakt, een glimlach.

 

Yoga Run events

In het voorjaar op 31 maart start de nieuwe yoga & run cursus in samenwerking met Jeroen Reintjes. Een nieuwe opzet met wisselende locaties, maar er zit er meer nieuws in het vat!  Tijdens de Dò-In Run Cursus, die in totaal acht trainingen bevat, maken we gebruik van een combinatie van hardlopen en yoga. Op die manier wordt je bewuster van je lichaam en dat levert enorme voordelen op! Aan de hand van een regelmatige en systematische opbouw gaan we aan het werk, waarbij de intensiteit, duur, omvang en frequentie geleidelijk toenemen. De yoga oefeningen omtrent ademhaling, houding, ontspanning en concentratie helpen je om het sporten gemakkelijker te maken. Yoga houdt het lichaam soepel, versterkt en verlengt de spieren en helpt bij het opbouwen van kracht. Daarbij wordt gewerkt aan een goede ademhaling. 


Wil je ook een gelukkig bedrijf?

Een gelukkige medewerker is een productievere medewerker. Werknemers gelukkiger proberen te maken om zo als bedrijf beter te presteren is een trend van de laatste jaren.  Mastery, membership en meaning. Belangrijke termen die bijdragen aan het positieve gevoel van de medewerker. Meer focus, meer efficiëntie, goed onderscheid kunnen maken, meer vitaliteit, proactiever, oprechte interesse in elkaar. Kortom een fijne, eerlijke werksfeer en omgeving dat wens je toch iedereen?

Gelukkigbedrijf.nl is een initiatief van Judith | Yoga | Shiatsu. 

Judith | Yoga | Shiatsu heeft al mooie opdrachten in bedrijfsleven mogen uitvoeren. Hier kun je zien bij welke opdrachtgevers.


Partner van de Yogakrant

De nieuwe zomer editie is uit! 

Missie van de YOGAKRANT is om de yoga filosofie te vervlechten met ons dagelijks leven. De krant is voor iedereen, voor mensen die meer rust willen en meer willen genieten.  Die in beweging zijn, die willen groeien, ervaren en ondernemen. En de wereld mooier, rustiger en liefdevoller willen maken. Als partner van de yogakrant ontvangen alle klanten van Judith | Yoga | Shiatsu 4x per jaar deze mooie krant.




Emotioneel transpireren

Niet zelf bedacht maar wel heel erg goed bedacht; 'emotioneel transpireren'. Als een ander, meer realistisch, woord voor huilen.

 

Transpireren ga je doen wanneer je je inspant, zenuwachtig ergens voor bent, spanning ervaart.  Klotsende oksels op een warme dag, een rood en glimmend voorhoofd tijdens het sporten of klamme handen bij een sollicitatiegesprek. Zweten is heel natuurlijk en nuttig. Transpireren is een methode van je lichaam om de warmte te reguleren. Het produceren van zweet is belangrijk bij het op peil houden van je lichaamstemperatuur. Door te zweten raak je overtollige warmte kwijt. Al die kleine druppels verdampen op je huid en daardoor koel je af.

 

Een heel natuurlijk, gezond en regulerend mechanisme dus! Zo ook emotioneel transpireren, huilen. Veel mensen zien huilen echter als een teken van zwakte en doen het liever helemaal niet. 

Kwetsbaarheid is de (hoofd)reden dat mensen het ongemakkelijk vinden om te huilen. Veel mensen zijn niet alleen bang om zich kwetsbaar op te stellen tegenover anderen, maar willen hun gevoelens ook naar zichzelf toe niet erkennen. Het is gemakkelijker om jezelf voor te houden dat het allemaal prima gaat, dan toe te geven dat het je eigenlijk iets te veel wordt. Maar ook al doen we het nog regelmatig, het is algemeen bekend dat het niet goed is om je emoties op te kroppen. Het getuigt dus van moed om je gevoelens niet te ontwijken, maar ze gewoon onder ogen te zien en er iets mee te doen.

 

Huilen, emotioneel transpireren, is heel goed voor je en zelfs essentieel is om je rustig te voelen. Lees hieronder waarom!

 

1. Emotioneel transpireren zorgt voor een positief gevoel!

Als je huilt, wordt het parasympathisch zenuwstelsel in je hersenen geactiveerd, dat je lichaam de opdracht geeft om tranen te produceren. Als je uitgehuild bent, is dit gedeelte van je hersenen verantwoordelijk voor het verlagen van je hartslag en het vertragen van je ademhaling. Als dit gebeurt, wordt er tegelijkertijd een flinke portie blijheid in je lijf geproduceerd, die als opluchting voelt. 

Onderzoekers van de universiteit van Florida deden specifiek onderzoek naar hoe mensen zich voelen na een huilbui, en de resultaten waren zo klaar als een klontje: bijna elke deelnemer (meer dan 88 procent) voelde zich stukken beter na een huilbui. 

 

2. Emotioneel transpireren is ontgifting van je systeem!

In mensentranen bevindt zich het stresshormoon ACTH. Mensen die veel van dit hormoon in hun lichaam hebben, hebben meer kans om ziek te worden.  Door te huilen, raak je meer van dit hormoon kwijt, waardoor je kalmer wordt. Naast ACTH zit er ook veel prolactine in onze tranen. Als je begint te huilen, krijgt je lichaam een seintje dat het hormoon door middel van je tranen uit je lichaam verdwijnt. Als reactie daarop maakt je lichaam nieuwe prolactine aan, waardoor je na je huilbuil een fijn gevoel ervaart.

 

3. Emotioneel transpireren verhoogt je emotionele bewustzijn!

Een goede huilbui, zo eentje die vanuit je hart komt, zorgt ervoor dat je lichaam weer even op scherp wordt gezet. Als je je lichaam toestaat zich helemaal over te geven aan de negatieve emoties die je op dat moment voelt, sta je automatisch ook meer open voor positieve emoties, zoals blijdschap, opluchting en dankbaarheid. 

 

4. Emotioneel transpireren zorgt voor verlichting!

Psycholoog Alex Goetz deed onderzoek naar de invloed van huilen op je lichaam en volgens hem is het belangrijk dat je verdriet dat van diep in je ziel komt, uit door te huilen. ‘Dit verdriet neemt heel veel stress met zich mee, wat niet goed is voor je lijf. Het is daarom belangrijk om dit te allen tijde te uiten door te huilen.’ Als je je schaamt voor je tranen heb je volgens Alex een stressniveau bereikt dat zelfs schadelijk kan zijn voor je lichaam. Huil je meteen als je voelt dat je moet? Dan voel je je sneller blij na de huilbui,’ zegt Alex.

 

5. Emotioneel transpireren zorgt ervoor dat anderen comfortabeler worden met hun emoties!

Lachen mag, dus huilen ook. Het zijn immers allebei uitingen van emoties. Huilen bevindt zich helaas nog steeds een beetje in de taboe sfeer. Laten zien hoe je je echt voelt, kan er echter voor zorgen dat je relaties met de mensen om je heen verbeteren. In Japan en Engeland bestaan er zelfs speciale Crying Clubs waar je kunt huilen zonder hiervoor veroordeeld te worden door andere mensen. Ze draaien er zielige muziek en films, en helpen mensen dichtbij hun emoties te komen. Mensen die hier naartoe gaan zeggen dat ze na afloop comfortabeler zijn met huilende mensen in hun omgeving. 

 

Dus, zit jij al klaar om een lekker potje emotioneel te transpireren?  Het mag, het kan én het is zoooo goed voor je!

 

 

 

Zes tips voor je eerste yogales!

 

Het kan heel spannend zijn om een yogales te gaan volgen. Je weet het is goed, je wilt het én tegelijkertijd vind je het heel spannend.

Ik weet nog heel goed mijn eerste keer yoga. Yogales van een afgekeurde bouwvakker samen met mijn moeder en haar vriendinnen. Ik vond het vreselijk stil, voelde me erg ongemakkelijk en onhandig. Aan de ene kant wilde ik heel hard wegrennen aan de andere kant bracht het me iets wat ik nog nooit eerder had gevoeld.

 

Dus hierbij een aantal tips voor dit leuke avontuur.

 

1. Yoga is geen sport.

Als binnenkort je eerste yogales gaat volgen, maar je hebt wel vaker gesport, dan is het belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat yoga niet hetzelfde is als het trainen bij een sport. Er is geen competitief element in een yogales. Het is niet belangrijk wat je buurman of buurvrouw naast je doet en je hoeft al helemaal niet beter te zijn dan degene naast je op de mat.

 

2. Ooit gelet op je ademhaling?

Veel mensen lopen hun eerste yogales binnen omdat ze last hebben van fysieke klachten, en dat is prima. Maar wees je bewust van het feit dat er in een yogales veel met de ademhaling gedaan wordt. Je kunt de dagen voor je eerste les dus alvast kijken of je wat meer bewust kunt worden van je ademhaling. Je hoeft er niets aan te veranderen. Gewoon inchecken bij je ademhaling en observeren. Dit zal de les een stuk aangenamer maken.

 

3. Durf een beginner te zijn!

Iedereen is ooit een beginner. Laat je vooral niet gek maken door alles wat je andere mensen ziet doen. Zij zijn ook ooit een beginner geweest. En als je durft om een beginner te zijn, zullen andere mensen dat respecteren.

 

4. Ontspanningsoefeningen en meditaties.

Veel yogalessen eindigen met ontspanningsoefeningen en een meditatie. Dit is heerlijk, maar als je het nog nooit gedaan hebt wel even wennen. Bereid je er op voor door er open voor te staan. Heb geen verwachtingen van jezelf. Er moet niets en je kunt het niet goed of fout doen.

 

5. Herken je eigen grenzen (het is altijd oke om te stoppen)

Als je voelt dat je uitgedaagd wordt (wat hopelijk een beetje gaat gebeuren), weet dan dat je niets hoeft te forceren. Je wil jezelf uitdagen, maar niet blesseren. Het is altijd oké om uit een houding te komen en uit te rusten in bijvoorbeeld de kindhouding.

 

6. Heb plezier!

Heb het goed, geniet ervan en lach om jezelf!

Het gouden pad

Deze foto maakte mijn dochter op het strand. De zon verloor langzaam haar kracht en daalde aan de horizon. We hadden nog heerlijk gezwommen in de zee die steeds donkerder werd, spannend! De golven waren ons iets te klein. We vonden anderen manieren om heerlijk dubbel te slaan van het lachen. De nog steeds warme, zilte zeelucht omringde ons aan alle kanten. Het was genieten!

 

Wat ik zo mooi vind aan dit moment is het prachtige pad wat de zon laat zien. Het ziet er uit als een gouden pad, het glittert, glinstert en het onzichtbare einde ziet er veelbelovend uit. Door het contrast van het zonlicht wordt mijn lichaam slechts een silhouet. Het doen, ervaren, ontdekken en spelen met de yoga levensfilosofie is mijn gouden pad. 

 

Het opstrekken, uitstrekken, activeren en ervaren van elk deel van mijn lichaam van mijn tenen tot mijn vingers voelt als een zegen. Het bewust aanwezig zijn in iedere beweging die ik wel of niet maak is een geluksgevoel. Het is een gouden pad wat nog heel veel ontdekkingsmogelijkheden in zich heeft. De mogelijkheid om het hoofd met alle gedachten te laten zijn voor wat het is. Na het doen van mijn yogasessie in de ochtend voel ik me geïntegreerd, aanwezig, bewust en stil van binnen. Dat gedurende dag blijven voelen zou heerlijk zijn, dat lukt zeker niet altijd!

 

Het zijn deze absoluut waardevolle momenten die het licht laten zien, waarbij de rest slechts een silhouet is. 

 

Kiezen voor geluk!

Kiezen voor geluk is een manier van leven. Openstaan voor een andere zienswijze én je energie hoog te houden. Het is soms makkelijker en meer een gewoonte om mee te gaan in negativiteit, geroddel en in de ellende van jezelf en van anderen. Moeilijker en uitdagender is het om telkens opnieuw te kiezen voor geluk, voor vreugde en voor plezier.

 

We krijgen allemaal onze uitdagingen voor onze kiezen. Soms lijkt het alsof geen mens wordt overgeslagen en het noodlot geen deur voorbij gaat. En natuurlijk mag het gevoeld worden, mag alles er zijn. Juist dat! Hoe vaak gebeurt het dat ellende wordt gebagatelliseerd, weggestopt of niet doorleeft omdat er geen tijd, ruimte of aandacht voor is.

 

Kiezen voor geluk betekent niet dat er geen ongeluk is. Kiezen voor geluk betekent niet dat er geen verdriet is. Kiezen voor geluk betekent dat je ondanks de pijn, ondanks het verdriet, ondanks het gemis, ondanks het verlangen toch ziet hoe mooi het eigenlijk is. Wat voor goeds het je brengt. Wat voor liefde er uiteindelijk, wellicht op een heel andere manier, uit voortkomt.

 

Dit vraagt lef, toewijding, doorzettingsvermogen en vooral overgave. Het vraagt een opgewektheid en vertrouwen in het leven. Voor mij voelt het als kiezen tussen zwaarte, donkerte en het licht. En dan te ontdekken dat de diepste bodem van het verdriet en de hoogste berg van geluk dezelfde plek zijn.  Ook leert het ons het ego langzaam een beetje los te laten. We krijgen langere tenen, zijn begripvoller omdat we weten we uiteindelijk veel meer op elkaar lijken dan we denken. 

 

Hoe iets wat ogenschijnlijk lijkt als een totale mislukking, falen, het einde van de wereld toch iets prachtigs op kan leveren. Een burnout de start is van eindelijk voor jezelf en je dromen te kiezen.  Het verliezen van een dierbaar iemand je de kans geeft om echt tot in de diepte te leven. Een ontslag je de uitdaging geeft om te doen wat je echt leuk vindt. Een afwijzing je leert om in jezelf te geloven. 

 

Nederigheid vond ik altijd een wat softe kwaliteit. Ik leer steeds meer dat het fijn is om nederig te zijn. We stellen eigenlijk niet zo heel veel voor. Al denken we van wel.  Onlangs las ik dat we niet uniek zijn, we zijn essentieel. Daar heb ik even op zitten kauwen. Want wat willen we graag uniek zijn en bijzonder. Uitverkoren en zo speciaal. We zijn een onderdeel van een groot geheel waar we 'slechts' onze rol vervullen, we zijn essentieel. We doen er toe. Jij, ik, iedereen.

 

We zijn geboren om gelukkig te zijn. En soms als ik het niet kan voelen dan weet ik dat ik diep van binnen geluk ben. Dat geeft mij de kracht, het uithoudingsvermogen om te blijven geloven in een wereld vol gelukkige mensen. Stel je eens voor hoe dat er uit zou zien. Ik zie glimpen van deze wereld. Hoe we elkaar kunnen helpen, er voor elkaar kunnen zijn. Belangeloos en met veel plezier. 

 

Soms zijn dingen gewoon niet leuk en stom. Lijken mensen recht tegenover elkaar te staan. Toch kies ik geluk! Jij?

 

The Yoga Trail!

Wakker worden en dan voelen dat alle seinen op groen staan. Het is een prachtige dag, de plannen zijn klaar, de laatste praktische handelingen voor de picknick, een heerlijk tevreden gevoel. Zo vroeg opstaan dat er nog voldoende tijd is om rustig de dag te beginnen. Zondagochtend 10 juni vond The Yoga Trail plaats op de Posbank.  Met tien mooie vrouwen samen op avontuur, yoga & run, verbinding en veel plezier. Wat een geluksdag was dat!

 

Het thema voor deze ochtend was; niets moet en alles mag. Voel je vrij om te zijn wie en wat je bent. Plezier en genieten staan voorop! Soms in volledige aanwezigheid, soms in stilte, soms met een hartelijke lach. De verbinding met de natuur maakt het krachtig. Je bereikt hoge hoogtes en diepe dalen, bijna net zoals het leven. Bij elke stap voel je de verbinding met de aarde.  Yoga helpt je om in verbinding te zijn met je lichaam en je omgeving. Aandacht voor je adem, je flexibiliteit. Daarbij is het ook zo heerlijk zijn om juist nergens aan te denken en niets te moeten. 

 

Bewust bewegend door de natuur maak je ook een reis in jezelf. Verbonden met de aarde, met alles wat de natuur je brengt. Het pad biedt zowel uitdagingen als overwinningen. The Yoga Trail geeft je de kans en de mogelijkheid om jezelf op verschillende manieren in beweging te brengen. Zowel fysiek, emotioneel als spiritueel. 

 

De picknick met een waanzinnig uitzicht bestond uit slow juices vol met groente en fruit. Daarnaast smulden wij van smoothies gevuld met een boost aan energie. Bliss balls en energie bars maakten de voedzame picknick helemaal af. Met liefde gemaakt door Rawsome.nl. Aanrader! 

 

Bedankt mooie vrouwen! Mede mogelijk gemaakt door de hulp van Judith Lippinkhof en Sandra Huntink, toppers!

 

Nu al zin in de volgende Yoga Trail! Save the date; The Next Yoga Trail is op zondagochtend 19 augustus 8.30 uur.