Welkom in het nu!

Wat ontzettend leuk dat je nu hier bent. Welkom in de wereld van Judith | Yoga | Shiatsu.  Een wereld die bestaat uit rust, ruimte en rijkdom. Een wereld vol mogelijkheden. Want nu is een nieuw moment. Met ieder moment krijg je een kans opnieuw te beginnen. Laat je twijfels of angsten je niet tegenhouden, dit moment straalt van hoop en geluk. Een glimlach om je lippen en vreugde in je hart.

 

rust

 

De balans vinden tussen het leven aangaan en niets durven doen.

 

ruimte

 

Het vrije gevoel om te kunnen kiezen om vorm te geven aan wat in je leeft. Het juiste evenwicht tussen actieve bepaling en meegaan in de stroom. Het durven laten klinken wat in je leeft.

 

rijkdom

 

Wat zielsgelukkig maakt is ware rijkdom te vinden in de eenvoud van het leven. Een simpel gebaar; een hand op je schouder, een bemoedigende knik, de wind die zacht je gezicht raakt, een glimlach.

 

Yoga buiten

In de vakantie gaan we yoga buiten doen. Op maandagavond 29 april, dinsdagavond 30 april en woensdagavond 1 mei. Wandelschoenen aan, met het matje op de rug gaan we de natuur in. Kleding in laagjes. Natuurbeleving, kijk hier voor meer info!

 

Tijd; 19.30 uur 

Plaats; 't Peeske,  Peeskesweg 12, Beek, ronde bankje voor uitspanning 't Peeske

Afsluiting met een kopje thee!

Losse les € 12,50 of een strip van je tienlessenkaart (€ 93,-).

Onze producten

Judith | Yoga | Shiatsu biedt een breed scala aan mogelijkheden en hulpmiddelen om de rust in jezelf te vinden. Naast wekelijkse yogalessen in groepen zijn er ook individuele mogelijkheden. Wil je echt de diepte in met jezelf neem dan een kijkje bij onze trainingen.

Yoga Run events

In het voorjaar op 31 maart start de nieuwe yoga & run cursus in samenwerking met Jeroen Reintjes. Een nieuwe opzet met wisselende locaties, maar er zit er meer nieuws in het vat!  Tijdens de Dò-In Run Cursus, die in totaal acht trainingen bevat, maken we gebruik van een combinatie van hardlopen en yoga. Op die manier wordt je bewuster van je lichaam en dat levert enorme voordelen op! Aan de hand van een regelmatige en systematische opbouw gaan we aan het werk, waarbij de intensiteit, duur, omvang en frequentie geleidelijk toenemen. De yoga oefeningen omtrent ademhaling, houding, ontspanning en concentratie helpen je om het sporten gemakkelijker te maken. Yoga houdt het lichaam soepel, versterkt en verlengt de spieren en helpt bij het opbouwen van kracht. Daarbij wordt gewerkt aan een goede ademhaling. 


Wil je ook een gelukkig bedrijf?

Een gelukkige medewerker is een productievere medewerker. Werknemers gelukkiger proberen te maken om zo als bedrijf beter te presteren is een trend van de laatste jaren.  Mastery, membership en meaning. Belangrijke termen die bijdragen aan het positieve gevoel van de medewerker. Meer focus, meer efficiëntie, goed onderscheid kunnen maken, meer vitaliteit, proactiever, oprechte interesse in elkaar. Kortom een fijne, eerlijke werksfeer en omgeving dat wens je toch iedereen?

Gelukkigbedrijf.nl is een initiatief van Judith | Yoga | Shiatsu. 

Judith | Yoga | Shiatsu heeft al mooie opdrachten in bedrijfsleven mogen uitvoeren. Hier kun je zien bij welke opdrachtgevers.


Partner van de Yogakrant

De nieuwe zomer editie is uit! 

Missie van de YOGAKRANT is om de yoga filosofie te vervlechten met ons dagelijks leven. De krant is voor iedereen, voor mensen die meer rust willen en meer willen genieten.  Die in beweging zijn, die willen groeien, ervaren en ondernemen. En de wereld mooier, rustiger en liefdevoller willen maken. Als partner van de yogakrant ontvangen alle klanten van Judith | Yoga | Shiatsu 4x per jaar deze mooie krant.




Psoas

Psoas is een van de 650-850 spieren die ons lichaam heeft. Hoeveel? Het is blijkbaar verbazend moeilijk om te zeggen hoeveel spieren een mens heeft. Anatomisten zijn nog steeds bezig om het menselijk lichaam beter te leren begrijpen.  En van al die spieren ben ik verliefd geworden op de psoas. Of de psoas op mij? Het is wederzijds waarschijnlijk :-)

 

De psoas is een diep gelegen 'core' spier die verbonden is met het reptielen brein. Deze spier wordt ook wel de spier van de ziel genoemd. Het is een gids voor het stabiliseren van je wervelkolom en het bekken. Het is een symmetrische spier met een unieke functie en mobiliteit.

 

Met onze huidige leefstijl heeft de psoas het erg druk en neemt veel taken op zich;

- balanceert de core

- stimuleert de organen en zenuwen

- trekt samen, ontspant, stabiliseert, neutraliseert en vervalt zoals geen andere spier dat kan

- verbindt het boven- met het onderlichaam

- creëert beweging en flow om overgedragen te worden aan het lichaam 

- slaat trauma op

In het dagelijks leven triggert de psoas continu, waardoor de spier zich niet meer kan ontspannen en zo verantwoordelijk is voor diverse lichamelijke en uiteindelijk ook emotionele klachten. 

 

De psoas bestaat uit drie bundels; musculus psoas major, musculus psoas minor, en de musculus iliacus. De psoas major groeit vanuit het lumbale gedeelte aan beide zijden van de wervelkolom. Van hieruit loopt de spier door het bekken en hecht aan de binnenkant van het dijbeen (je langste, sterkste en grootste bot). De psoas zit niet vast aan het bekken maar bedekt het bekken als een soort van tapijt, samenkomend met de musculus iliacus die zich ook aan de binnenzijde van het dijbeen hecht. De iliacus heeft zijn oorsprong aan de bekkenkam en zo vormen zij samen de Iliopsoas. De psoas minor is een spier die langzaam aan het verdwijnen is.

 

De psoas is zo direct betrokken bij onze basis lichamelijke- en emotionele reacties, dat een chronisch overprikkelde psoas continu de prikkel zal uitzenden dat je in gevaar bent. Dit heeft uiteindelijk tot gevolg dat onze nieren, bijnieren en het immuunsysteem zal uitputten. 

 

De eerste stap naar een gezonde psoas is om de overbodige spanningen te releasen. Dit kan alleen maar door controle los te laten en te werken met bewustwording van wat deze spier ons nu eigenlijk te vertellen heeft. Dit houdt in dat er een bewuste keuze gemaakt wordt voor lichamelijke bewustwording.  Het kenmerk  van en voor een ontspannen psoas is Spelen! Onderzoeken! Creativiteit! Dansen! Openen voor het leven. We herstellen en kunnen ons weer openstellen voor de levens energieën van  het universum.

 

De geluksmiddag

Zondag 10 februari was er heel veel geluk te vinden in Doesburg. Het prachtige Arsenaal  was volop in beweging, zowel letterlijk als figuurlijk. Bij aankomst werd me verteld dat het klopte, het gebouw deint mee op de wind. Ik moest gerust zijn want het statige pand staat al 1300 jaar. Een beetje zoals een boom, stevig geworteld en flexibel genoeg om mee te bewegen. Een uiterste veilige plek dus om je geluk te delen.

En dat deden ze! De maar liefst 10! sprekers van geluk stonden op en deelden hun geluk. Soms met knikkende knieën, klotsende oksels en klamme handjes. Corazon, Marieke, Erna, Marco, Lezgin, Editha, Nicole, Fia, Paul en Ellen waren de durfals van deze editie. Dapper om te delen over hun geluk. Geluk is zo divers, persoonlijk en ongrijpbaar dat het er zoveel verschillende geluksverhalen zijn als dat er mensen zijn op deze aardbol.

Hoe kwetsbaar is het om te staan voor je geluk en voor jezelf? Hoe lastig is het om te kijken en te luisteren zonder direct allerlei oordelen te vellen? Het is mooi om te kijken en luisteren terwijl je je realiseert dat wij allen verschillende uitingen zijn van hetzelfde.  Het is werkelijk een kunst om te kijken met de ogen van de liefde.  Dat was de uitnodiging voor de gasten van deze middag. Het is ook de uitnodiging voor nu, als je de foto's gaat bekijken. Deze zijn met liefde gemaakt door Gaab van Ampting. Lees onder meer over de sprekers van deze middag!

Corazon Tinkelenberg beet de spits af op deze middag. Met prachtige beelden deelt ze haar persoonlijke en ontroerende verhaal van de afgelopen twee jaar.  'When you come out of the storm, you won't be the same person who walked in. That's what the storm is about'.

Openhartig en met de volle vaart erin. Precies zoals ze is, mijn mooie nicht! 

 

Marieke Bach geeft een prachtige schets van Tante Bets. Een belangrijke opmerking van deze vrouw  liet haar zien dat je ondanks of misschien wel dankzij alles wat je mee maakt in je leven heel gelukkig kunt zijn. Geluk levert volgens Marieke op zijn minst een positief gevoel op, maar kan ook een boost voor jouw persoonlijke ontwikkeling op gang brengen. Eén voorwaarde: je moet er wel voor openstaan!

 

Erna Reiken & Marco Vleeming zijn echte geluksvogels en onderzoeken samen met de bezoekers op een creatieve manier hoe je een jaar op reis zou kunnen. Mooie en plezierige samenwerking tussen deze twee love birds. Samen hebben ze de Happiness Academie Nederland opgericht. Ze helpen mensen en organisaties om meer grip te ervaren op hun geluk in leven en werk.

 

Voor de pauze geeft Lezgin Aydin woorden aan zijn geluk. Geluk is een keuze! Kies jij voor het geluk? Er is veel herkenning in zijn prachtige schets van de achtjarige Lezgin. In het dagelijks leven traint hij medewerkers van bedrijven op het gebied van commercie. 'Wanneer ieder mens zijn talent inzet om die van een ander te ontwikkelen, zou de wereld er morgen anders uitzien. Mijn persoonlijke motto die ik elke dag zoveel mogelijk probeer uit te dragen naar andere mensen toe. Ik wil mijn kwaliteiten en inzichten inzetten, zodat anderen de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen, dit maakt mij blij en geeft mij energie.'

 

Editha Gerdingh spreekt na de pauze van geluk. Ze schreef er zelfs een boek over. 'Geluk (t), leef om te werken. 'We zijn niet op de wereld om onszelf kapot te werken voor onze vaste lasten en zogenaamde luxe. Maar op aarde om het verschil te maken. We hebben zoveel potentie en we verspillen het met zaken die onbelangrijk zijn en niets meer te betekenen hebben dan het verdoezelen van onze diepste angsten. Bewust dan wel onbewust.'  Haar boek is te bestellen op bol.com via deze link.

 

Dicht bij zichzelf deelt Nicole Schouten haar weg naar pure intuïtie en helder weten en voelen, heel bijzonder.  Ze start met het voordragen van een gedeelte uit het scheppingsverhaal van de Hopi Nation uit Arizona. De schepper zei; 'Tot ze  er klaar voor zijn wil ik iets verstoppen voor de mensen. Het gaat om de realisatie dat de mensen hun eigen realiteit kunnen scheppen.'  Verstop het in hen zelf, zei moeder Aarde.'  Samen met haar gezin bewoont Nicole het driestroomhuis Komfort in Didam.

 

Fia Schooljan is een brok energie. Ze heeft veel om te delen! Fia zoekt mogelijkheden waar anderen zouden denken; laat maar! Omdat ze zelf de wereld niet meer kan bereizen door haar fysieke gesteldheid nodigt ze de wereld bij haar thuis uit. Van heel de wereld komen ze bij haar thuis op de bank slapen. Couchsurfen  is een op internet gebaseerd wereldwijd gastvrijheidsnetwerk. De community achter dit concept is er een van reizigers die graag andere reislustigen ontmoeten en helpen. Reizigers roemen de bijzondere ontmoetingen en het gevoel thuis te zijn. Wel ging Fia in haar reisrolstoel op reis naar Parijs!

 

Prachtige klanken ontstonden op het podium met Paul en Ellen. Ook lieten ze ons prachtige klanken horen die ze samen gemaakt hebben in een grote pyramide in Egypte. Prachtig! Wonderlijk op elkaar afgestemde Diamond Dolphins. Heerlijk! 

 

Erg dankbaar voor en trots op al deze mooie mensen op mijn pad!  Op zondag 2 februari 2020 ( wat een datum!) vind de volgende geluksmiddag plaats. Mocht er nu iets in jou kriebelen, kom dan je geluk met ons delen. Ik ben absoluut naar dappere sprekers van geluk!

Emotioneel transpireren

Niet zelf bedacht maar wel heel erg goed bedacht; 'emotioneel transpireren'. Als een ander, meer realistisch, woord voor huilen.

 

Transpireren ga je doen wanneer je je inspant, zenuwachtig ergens voor bent, spanning ervaart.  Klotsende oksels op een warme dag, een rood en glimmend voorhoofd tijdens het sporten of klamme handen bij een sollicitatiegesprek. Zweten is heel natuurlijk en nuttig. Transpireren is een methode van je lichaam om de warmte te reguleren. Het produceren van zweet is belangrijk bij het op peil houden van je lichaamstemperatuur. Door te zweten raak je overtollige warmte kwijt. Al die kleine druppels verdampen op je huid en daardoor koel je af.

 

Een heel natuurlijk, gezond en regulerend mechanisme dus! Zo ook emotioneel transpireren, huilen. Veel mensen zien huilen echter als een teken van zwakte en doen het liever helemaal niet. 

Kwetsbaarheid is de (hoofd)reden dat mensen het ongemakkelijk vinden om te huilen. Veel mensen zijn niet alleen bang om zich kwetsbaar op te stellen tegenover anderen, maar willen hun gevoelens ook naar zichzelf toe niet erkennen. Het is gemakkelijker om jezelf voor te houden dat het allemaal prima gaat, dan toe te geven dat het je eigenlijk iets te veel wordt. Maar ook al doen we het nog regelmatig, het is algemeen bekend dat het niet goed is om je emoties op te kroppen. Het getuigt dus van moed om je gevoelens niet te ontwijken, maar ze gewoon onder ogen te zien en er iets mee te doen.

 

Huilen, emotioneel transpireren, is heel goed voor je en zelfs essentieel is om je rustig te voelen. Lees hieronder waarom!

 

1. Emotioneel transpireren zorgt voor een positief gevoel!

Als je huilt, wordt het parasympathisch zenuwstelsel in je hersenen geactiveerd, dat je lichaam de opdracht geeft om tranen te produceren. Als je uitgehuild bent, is dit gedeelte van je hersenen verantwoordelijk voor het verlagen van je hartslag en het vertragen van je ademhaling. Als dit gebeurt, wordt er tegelijkertijd een flinke portie blijheid in je lijf geproduceerd, die als opluchting voelt. 

Onderzoekers van de universiteit van Florida deden specifiek onderzoek naar hoe mensen zich voelen na een huilbui, en de resultaten waren zo klaar als een klontje: bijna elke deelnemer (meer dan 88 procent) voelde zich stukken beter na een huilbui. 

 

2. Emotioneel transpireren is ontgifting van je systeem!

In mensentranen bevindt zich het stresshormoon ACTH. Mensen die veel van dit hormoon in hun lichaam hebben, hebben meer kans om ziek te worden.  Door te huilen, raak je meer van dit hormoon kwijt, waardoor je kalmer wordt. Naast ACTH zit er ook veel prolactine in onze tranen. Als je begint te huilen, krijgt je lichaam een seintje dat het hormoon door middel van je tranen uit je lichaam verdwijnt. Als reactie daarop maakt je lichaam nieuwe prolactine aan, waardoor je na je huilbuil een fijn gevoel ervaart.

 

3. Emotioneel transpireren verhoogt je emotionele bewustzijn!

Een goede huilbui, zo eentje die vanuit je hart komt, zorgt ervoor dat je lichaam weer even op scherp wordt gezet. Als je je lichaam toestaat zich helemaal over te geven aan de negatieve emoties die je op dat moment voelt, sta je automatisch ook meer open voor positieve emoties, zoals blijdschap, opluchting en dankbaarheid. 

 

4. Emotioneel transpireren zorgt voor verlichting!

Psycholoog Alex Goetz deed onderzoek naar de invloed van huilen op je lichaam en volgens hem is het belangrijk dat je verdriet dat van diep in je ziel komt, uit door te huilen. ‘Dit verdriet neemt heel veel stress met zich mee, wat niet goed is voor je lijf. Het is daarom belangrijk om dit te allen tijde te uiten door te huilen.’ Als je je schaamt voor je tranen heb je volgens Alex een stressniveau bereikt dat zelfs schadelijk kan zijn voor je lichaam. Huil je meteen als je voelt dat je moet? Dan voel je je sneller blij na de huilbui,’ zegt Alex.

 

5. Emotioneel transpireren zorgt ervoor dat anderen comfortabeler worden met hun emoties!

Lachen mag, dus huilen ook. Het zijn immers allebei uitingen van emoties. Huilen bevindt zich helaas nog steeds een beetje in de taboe sfeer. Laten zien hoe je je echt voelt, kan er echter voor zorgen dat je relaties met de mensen om je heen verbeteren. In Japan en Engeland bestaan er zelfs speciale Crying Clubs waar je kunt huilen zonder hiervoor veroordeeld te worden door andere mensen. Ze draaien er zielige muziek en films, en helpen mensen dichtbij hun emoties te komen. Mensen die hier naartoe gaan zeggen dat ze na afloop comfortabeler zijn met huilende mensen in hun omgeving. 

 

Dus, zit jij al klaar om een lekker potje emotioneel te transpireren?  Het mag, het kan én het is zoooo goed voor je!

 

 

 

Zes tips voor je eerste yogales!

 

Het kan heel spannend zijn om een yogales te gaan volgen. Je weet het is goed, je wilt het én tegelijkertijd vind je het heel spannend.

Ik weet nog heel goed mijn eerste keer yoga. Yogales van een afgekeurde bouwvakker samen met mijn moeder en haar vriendinnen. Ik vond het vreselijk stil, voelde me erg ongemakkelijk en onhandig. Aan de ene kant wilde ik heel hard wegrennen aan de andere kant bracht het me iets wat ik nog nooit eerder had gevoeld.

 

Dus hierbij een aantal tips voor dit leuke avontuur.

 

1. Yoga is geen sport.

Als binnenkort je eerste yogales gaat volgen, maar je hebt wel vaker gesport, dan is het belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat yoga niet hetzelfde is als het trainen bij een sport. Er is geen competitief element in een yogales. Het is niet belangrijk wat je buurman of buurvrouw naast je doet en je hoeft al helemaal niet beter te zijn dan degene naast je op de mat.

 

2. Ooit gelet op je ademhaling?

Veel mensen lopen hun eerste yogales binnen omdat ze last hebben van fysieke klachten, en dat is prima. Maar wees je bewust van het feit dat er in een yogales veel met de ademhaling gedaan wordt. Je kunt de dagen voor je eerste les dus alvast kijken of je wat meer bewust kunt worden van je ademhaling. Je hoeft er niets aan te veranderen. Gewoon inchecken bij je ademhaling en observeren. Dit zal de les een stuk aangenamer maken.

 

3. Durf een beginner te zijn!

Iedereen is ooit een beginner. Laat je vooral niet gek maken door alles wat je andere mensen ziet doen. Zij zijn ook ooit een beginner geweest. En als je durft om een beginner te zijn, zullen andere mensen dat respecteren.

 

4. Ontspanningsoefeningen en meditaties.

Veel yogalessen eindigen met ontspanningsoefeningen en een meditatie. Dit is heerlijk, maar als je het nog nooit gedaan hebt wel even wennen. Bereid je er op voor door er open voor te staan. Heb geen verwachtingen van jezelf. Er moet niets en je kunt het niet goed of fout doen.

 

5. Herken je eigen grenzen (het is altijd oke om te stoppen)

Als je voelt dat je uitgedaagd wordt (wat hopelijk een beetje gaat gebeuren), weet dan dat je niets hoeft te forceren. Je wil jezelf uitdagen, maar niet blesseren. Het is altijd oké om uit een houding te komen en uit te rusten in bijvoorbeeld de kindhouding.

 

6. Heb plezier!

Heb het goed, geniet ervan en lach om jezelf!

Het gouden pad

Deze foto maakte mijn dochter op het strand. De zon verloor langzaam haar kracht en daalde aan de horizon. We hadden nog heerlijk gezwommen in de zee die steeds donkerder werd, spannend! De golven waren ons iets te klein. We vonden anderen manieren om heerlijk dubbel te slaan van het lachen. De nog steeds warme, zilte zeelucht omringde ons aan alle kanten. Het was genieten!

 

Wat ik zo mooi vind aan dit moment is het prachtige pad wat de zon laat zien. Het ziet er uit als een gouden pad, het glittert, glinstert en het onzichtbare einde ziet er veelbelovend uit. Door het contrast van het zonlicht wordt mijn lichaam slechts een silhouet. Het doen, ervaren, ontdekken en spelen met de yoga levensfilosofie is mijn gouden pad. 

 

Het opstrekken, uitstrekken, activeren en ervaren van elk deel van mijn lichaam van mijn tenen tot mijn vingers voelt als een zegen. Het bewust aanwezig zijn in iedere beweging die ik wel of niet maak is een geluksgevoel. Het is een gouden pad wat nog heel veel ontdekkingsmogelijkheden in zich heeft. De mogelijkheid om het hoofd met alle gedachten te laten zijn voor wat het is. Na het doen van mijn yogasessie in de ochtend voel ik me geïntegreerd, aanwezig, bewust en stil van binnen. Dat gedurende dag blijven voelen zou heerlijk zijn, dat lukt zeker niet altijd!

 

Het zijn deze absoluut waardevolle momenten die het licht laten zien, waarbij de rest slechts een silhouet is.