Ademen, doe jij dat ook?

Ademen, doe jij dat ook?

 

Het is zo normaal ademen en we doen het zo vanzelf dat we ons heel vaak niet bewust zijn van onze adem. We hoeven nooit te denken: 'ik moet ademhalen'. Vaak worden wij ons pas bewust van onze adem wanneer de omstandigheden daarom vragen. Weet jij dat aandacht voor je adem de kortste weg is naar jezelf? Weet jij dat een beheerste ademhaling je sleutel is tot een stille geest?

 

Deze week staan de yogalessen in het teken van de ademhaling. De oude yogi's wisten al dat je levensduur niet bepaald wordt door het aantal jaren, maar door het aantal ademhalingen. Over het algemeen ademen we veel te snel en maken we geen volledig gebruik van onze longcapaciteit. Beheersen van je ademhaling kan je veel voordelen opleveren. 

 

De longen zijn een prachtig systeem van je lichaam die ervoor zorgen dat er gaswisseling plaats vindt tussen lucht en bloed ten behoeve van het metabolisme. De longen lijken op omgekeerde bomen. Je luchtpijp is de stam van de boom. Daarna splitst de luchtpijp zich op in kleiner takken genaamd bronchiën.  De ademhaling wordt autonoom (vanzelf) aangestuurd door het lichaam. Het ademhalingscentrum zorgt voor afstemming van de ademhaling op de behoefte van het lichaam. Anders dan bij de hartslag kunnen we de ademhaling bewust een poos onderdrukken of extra ademhalen. 

 

Alleen al je aandacht richten op je adem is een enorme ontstresser voor je hele systeem. Ademen rustig, zonder te forceren. Het ontspant je hele zenuwstelsel. Je aandacht volledig richten op je adem is de kortste weg naar jezelf. Het is je levenskracht, je bron van leven. Zonder je adem zou je simpel genoeg niet aanwezig zijn op deze plek en in dit moment.  

 

De aandacht bij je adem houden kan echter al spannend en uitdagend genoeg zijn. Let maar eens op hoe snel je gedachten weer ergens anders zijn. Je zit op je yogamat of achter je bureau en ineens zijn je gedachten bij de auto, bij je volgende afspraak, bij het eten. Steeds liefdevol je aandacht terugbrengen naar je adem. En weer opnieuw, en weer opnieuw. Gedachten mogen er zijn, maar laat ze voor wat ze zijn, gedachten. 

 

Door het beoefenen van ademhalingsoefeningen kun je je longcapaciteit vergroten en de ademhaling vrijer maken.  Tevens kan het je helpen bij het oplossen van weerstanden in het ademhalingsproces en het maakt ademhalen makkelijker. Ook kunnen ademhalingsoefeningen je helpen om je makkelijker in meditatieve staat te brengen. De wisselende neusademhaling is een elementaire ademoefening die weinig ervaring vereist en toch een opzienbarend resultaat kan op leveren. 

 

De wereld van je ademhaling is er een om je in te verdiepen. Voor meer informatie neem contact met me op!

info@judith-yoga-shiatsu.nl

06-81432170