Barefoot running

In het voorjaar ben ik gestart met barefootrunning.

Wat?

Blootvoetshardlopen!

Nou, niet helemaal blootsvoets maar met minimalistische schoenen.

Wat voor schoenen?  

Schoenen die minimale bescherming bieden, met nagenoeg geen demping.

 

Waarom?

Wat ik fijn vind aan hardlopen is de beleving in de natuur. Ik loop graag in bossen en over de heide. Ook doe ik graag tussendoor yoga op plekken met een heel fijn uitzicht. Het was een logische stap om meer voeling met de ondergrond te willen ervaren. Nog meer een  met de aarde :-) 

 

Het is wel weer even bij nul beginnen, net of je opnieuw begint met hardlopen. De experts waarschuwen dat je zeker een jaar uit moet trekken om het lichaam te laten wennen aan barefootrunning. Natuurlijk heb ik heeeeel keurig het schema en de aanwijzingen van de expert gevolgd. Inmiddels ben ik alweer een heel eind op weg!

 

Hoe ga ik het barefoot runningschema inpassen in mijn hardlooptrainingen? Dat was even zoeken. Ik vond de meest ideale oplossing door onderweg mijn schoenen te wisselen. Hardloopschoenen aan en de barefootschoenen in het trailrun rugzakje. Zo kwam ik ook tot de ontdekking hoe vreselijk groot de normale hardloopschoenen zijn! Ze passen bijna niet in de rugzak. In het begin was het overschakelen best lastig. Horloge om, tijd in de gaten houden. Lopen op frequentie 180 passen per minuut, aan de hand van een metronoom app. Hartstikke druk onderweg :-)

 

Wat kwam ik tegen? Mijn lichaam had wel wat moeite met het aanpassen aan de nieuwe schoenen en de techniek. De voeten kregen wat te verduren wanneer ik een steentje niet had gezien en ik daar vol op landde, au! Het duurt soms dagen voordat het minder gevoelig wordt. Last van mijn knieën en met name mijn linkerheup. Eigenlijk de hele linkerzijde van het bekken. In mijn dagelijkse yoga practice besloot ik om een aantal dingen toe te voegen;

- ik masseer mijn voeten dagelijks met een massageballetje met stekeltjes om de voeten lekker los te maken en alle zenuwuiteinden te prikkelen. Werkt zowel ontspannend, stimulerend als versterkend. Om de voeten te trainen, of bij geprikkelde voeten om ze te ontspannen.

- Ik gebruik een foamroller voor het ontspannen en masseren van spieren en weefsels,  met name de kuitspieren. Door met een foamroller druk uit te oefenen op specifieke plaatsen op je lichaam kun je gespannen spieren en pijnpunten laten ontspannen. Heerlijk om tegelijkertijd mijn eigen therapeut en client te zijn. De pijnlijke plek blootleggen, lichte druk houden, voelen waar de pijn heen trekt en wachten op de ontspanning.

- Ik pas allerlei yogaoefeningen toe om mijn bekken en heupen te stretchen. Zoals de duif en de heerlijke stretch die je hieronder op de foto ziet, mijn favoriet! 

En weet je wat nu zoooo leuk is, al de klachten zijn grotendeels helemaal verdwenen :-)

 

Nu loop ik 24 minuten aaneengesloten op mijn Vibram Merrels zonder nog enige klachten te ervaren! Dat maakt mij een heel blij mens! Op naar het de 60 minuten, mijn favoriete tijd voor een heerlijk hardlooprondje :-). Het moraal van dit verhaal is natuurlijk dat luisteren naar je ziel en lichaam het meest ultieme van alles is!